Re: Ljud i Potato med Linux 2.2.19

Hej Mikael!

Ja, jag har alsa-base och alsautils installerade. Eftersom jag kör Potato
så är det bara version 0.4.1. Nej det finns inga färdiga moduler till ALSA
för Potato.

Nej, jag använder inte make-kpkg för att kompilera kärnan, jag laddar ner
lämplig kärna ifrån http://www.kernel.org/ och bygger den från grunden,
just nu kör jag 2.2.19 med SMP stöd som jag lagt till själv.

Nu börjar jag förstå skillnaderna mellan OSS och ALSA. Vill man ha OSS så
kompileras detta i samband med kärnan och vill man ha ALSA så kompileras
dessa moduler separat.

Så jag antar att jag skall installera alsa-source och kompilera därifrån.
Är det några speciella steg eller kommandon man skall tänka på när man gör
detta?

 ----- Den 10:e december 2001 skrev Mikael Hedin följande; -----

Har du alsa-base (och alsa-utils) installerat?  (Jag kör alsa v 0.9 och
unstable, det kanske gör vissa skillnader).  Har du några
alsa-modules?  (Finns det färdiga, jag hittade inte).  Annars får du
kompilera själv från alsa-source.  Inte så svårt, men tar en stund om
du inte är van.  Använder du make-kpkg till kärnan?  Där finns en
README.modules.

/Micce