Re: dpkg/apt/dselect problem

On Fri, Feb 02, 2001 at 09:11:52PM +0100, Christian von Schultz wrote:
 [ snip ]
> Nyligen gick X version 4 in i testing. Då den skulle installera
> xbase-clients gick det inte. Den klagade om brutet rör, eller
> något. Nu har jag installerat det paketet för hand, genom att helt
> enkelt packa upp paketets filer, och lägga dem på plats. Nu undrar jag
> hur jag ska få systemet att förstå att den nya versionen är
> installerad. Systemet fungerar nu, men dpkg/apt/dselect tror
> fortfarande att den gamla versionen är där, vilket leder till att jag
> får installera med "--force-depends".
>
> Hur får jag dpkg/apt/dselect att förstå att den nya versionen av
> [...]

Ett annat sätt är ju att använda dpkg direkt med lämpliga flaggor för att
tvinga in uppgraderingen, typ --force-depends osv.
Själv fick jag ta bort och uppgradera både xbase-clients och xlibs på det
sättet, men så hade jag ju också använt alien för att installera Mandrakes
version av X 4.0.1

Om jag nu bara kunde få X-wrappern att funka också.
                          /Mikael