Re: przenoszenie systemu przez cp -a

[Robię CC na d-u-p, bo może się komuś przyda kiedyś. Mam nadzieję, że
nie masz nic przeciwko.]

On Tue, Feb 28, 2006 at 12:04:06AM +0100, Jarek Buczyński wrote:
> OK. Czyli zamontować dyski i najnormalniej uzyć cp -a i powinno
> działać, tak?

Tak, chyba że kopiujesz działający system, to warto dodać flagę -x żeby
nie wlazł na /proc albo inny devfs

> Jak pisałem lubię kombinować :) z linuksem i ciekawi
> mnie jeszcze sprawa z catem, próbowałeś może tego kiedyś?

Tak. Cat nie robi nic poza kopiowaniem standardowego wejścia na wejście.
Kończy, kiedy na wejściu osiągnie EOF (koniec pliku), albo pojawi się
błąd odczytu albo zapisu.
Tak naprawdę to nawet otwieranie tego wejścia i wyjścia robi za niego
shell.

> 2. cat
>
> root@ubuntu:~ # cat /mnt/stary/hda1/ > /mnt/nowy/hdb1/
> bash: /mnt/nowy/hdb1/: Is a directory

Jak widać bash nie potrafi/nie chce otworzyć na wejściu katalogu.
Zresztą efekt i tak byłby nie taki jak trzeba.

> root@ubuntu:~ # cat /dev/hda1 > /mnt/nowy/hdb1/
> bash: /mnt/nowy/hdb1/: Is a directory

Analogicznie, tylko teraz z wyjściem.

> root@ubuntu:~ # cat /dev/hda1 > /mnt/nowy/hdb1/obraz.iso
> cat: write error: No space left on device

porównaj co mówi cfdisk /dev/hda na temat hda1 z tym co powie
"df -h /mnt/nowy/hdb1/"
Swoją drogą to nie będzie obraz iso, bo nie masz systemu plików iso na
hda1.

> root@ubuntu:~ # cat /dev/hda1 > /dev/hdb1
> cat: write error: Input/output error

To jest właściwa metoda, pod warunkiem, że utworzyłeś wcześniej partycję
hdb1. Jeśli tak, to jest to błąd nośnika (uszkodzony dysk /dev/hdb).
Więcej w dmesg|tail

> Catować :) zamontowane partycje czy urządzenia /dev?

urządzenia.

> Poszło tylko to: cat /dev/hda1 > /mnt/nowy/hdb1/obraz.iso ale co z
> tego jak  tworzy mi obraz,

No też się zastanawiałem co chcesz uzyskać :-P

> i w dodatku pisze ze mało miejsca (zajęte
> było tylko ok. 100M, partycja ma ok 200M, a nowa czysta 150M) i pisze
> że mało?

Bo cat kopiuje cały system plików jak leci, łącznie z pustym miejscem.
Dlatego nadaje się tylko do kopiowania systemów plików o identycznych
wielkościach (no ew. później niekiedy można rozszerzyć docelowy FS
odpowiednim narzędziem, jeśli partycja docelowa jest większa niż
źródłowa).

Marcin
--
Marcin Owsiany <marcin@owsiany.pl>              http://marcin.owsiany.pl/
GnuPG: 1024D/60F41216  FE67 DA2D 0ACA FC5E 3F75  D6F6 3A0D 8AA0 60F4 1216

"Every program in development at MIT expands until it can read mail."
                                                              -- Unknown