Re: problemer med makedev

Torsdag den 1. september 2005 04:40 skrev Jonas Smedegaard:

> Lyder som om module-init-tools ikke er installeret, eller installeret
> forkert så modutils bruges istedet.

Det kan være at hunden ligger begravet der. Efter googling på min
fejlmeddelelse, opgraderede jeg module-init-tools, men lige lidt hjalp det.
Mon det hjælper at afinstallere modutils? I øvrigt har jeg
mappen /etc/modutils men ikke /etc/module-init-tools.

> Jeg har lige checket, og såvidt jeg kan se er 2.6.10-1-k7 hverken med i
> nuværende stable, testing eller unstable. Forklar lige lidt tydeligere -
> hvilken version af Debian kører du? Hvornår har du sidst opdateret
> systemet?!?

Kernen blev installeret 29/3-2005 som unstable, da den ikke fandtes i andre
versioner. Jeg har også for nylig tjekket at 2.6.10-k-7 ikke er med længere.
Jeg installerede mit system fra Sarge-installations-DVD'er (testing
unofficial) købt fra Linuxpusher sidste efterår. Men af en eller anden grund
får jeg default de nyeste pakker (undtaget experimental), når jeg bruger
apt-get install.

> Prøv med nyeste kerne tilgængelig via aptitude: start "aptitude" (altså
> uden ekstra options), opdatér pakkelisten med "U". Søg i pakkelisten med
> "/" efter "kernel-image-2.6.*k7". Vælg pakken med "+" og installér med
> "g" to gange.
Det har jeg prøvet både lige nu og med apt-get-install forleden. Men begge
gange mislykkedes det med fejlmeddelelsen:

dpkg: fejl under behandling
af /var/cache/apt/archives/kernel-image-2.6.11-1-k7_2.6.11-7_i386.deb
(--unpack):
 fejlede i buffer_write(fd) (8, ret=-1): 'backend' dpkg-deb under
'./lib/modules/2.6.11-1-k7/kernel/drivers/ide/ide-floppy.ko': Ikke mere plads
på enheden
dpkg-deb: underproces paste dræbt af signal (Røret blev brudt)

Efter at jeg tjekker for partitioner er der ikke ledig plads tilbage på
rod-partitionen ("/"), som jeg dog kan frigøre ved at fjerne
2.6.11-specifikke filer fra denne partition, hvilket giver 24 MB fri plads
(ud af 132 MB). /usr, /var /tmp og  /home er mount point for andre
partitioner. Min partitionering blev foretaget som en accept af et foreslag
under den oprindelige installation fra sarge-DVD'en

>Fjern din hjemmebryggede ALSA pakke - ALSA er inkluderet i 2.6.x Debian
>kernepakker.

Det vil jeg ikke gøre, da lydkortdriveren snd-ca0106 ikke er inkluderet i
2.6.10-kernen. Det tjekkede jeg med

$ modprobe snd-ca0106

Med Venlig hilsen Ole