Re: Busque consells per instal·lar una debian en 2 o 3 discos

He trobat adient el enviar açò a la llista. Per aquells que estiguen interessats en el tema del tamany dels sectors, crec que els servira.

Al link http://www.taringa.net/posts/linux/6688956/LInux_-Montar-memorias-USB-o-discos-ocultos-de-manera-facil.html diu de fer fdisk -l i he vist que la sortida podria servir per esbrinar-ho.

Un poc més avall fa referència a aquest altre http://www.monografias.com/trabajos23/disco-duro/disco-duro.shtml on posa el exemple de un disc dur ST33221A de Seagate te les sigüents especificacions: "cilindros = 6.253, cabezas = 16 y sectores = 63." El número total de sectors direccionals es, por tant, 6.253*16*63 = 6.303.024 sectors. Si cada sector enmagatzema 512 bytes de informació, la capacitat máxima d'aquest disc duro serà de 6.303.024 sectors * 512 bytes/sector = 3.227.148.228 bytes ~ 3 GB.

He trobat també això que deies (Orestes Mas) dels 4k als discs nous ací http://silverfenix7.wordpress.com/2010/08/25/nuevo-tamano-de-sector-4-096-bytes-4-kb-para-discos-duros-hdd-de-gran-capacidad/ diu el que deies dels 4k

El 29 d’octubre de 2010 16:30, Orestes Mas <orestes@tsc.upc.edu> ha escrit:

El Divendres dia Divendres 29 Octubre 2010 XAvi XAvi <xavier@esdebian.org> va escriure:

> Mot interessant això de alinear les particions amb la mida interna del

> sector.

> Val miraré de que estiguen ben alineades les particions. També pegaré una

> miradeta als discs per veure si els sectors que tinc son de 4k o no.Supose

> que mirant la carcassa del disc ho trobaré.

Si t'interessa digues-m'ho i t'envio en privat (per no carregar la llista) una documentació que em vaig baixar, i que parla del tema.

Jo encara n'haig de treure l'entrellat completament, perquè jo tinc un sistema una mica complex: 2 discs idèntics, cadascun d'ells amb taula de particions GPT i 2 particions: una petita pel GRUB2 (flag "bios_grub" del parted) i l'altra com a membre d'un RAID 1 amb el disc germà. Aquest RAID és un volum físic LVM2 (pertanyent a un únic grup de volums, sobre el qual faig 3 particions: Arrel, /home i swap.

La història és que els volums LVM també llegeixen el disc a base dels seus propis "chunks", que poden ser de la mateixa mida (o no) i estar aliniats (o no) amb els del RAID i els del disc físic.

Quan ho entens deu ser cosa només d'aplicar una recepta senzilla, però fins que no ho aclareixes... :-(

El cas és que, ho repeteixo, només aliniant les 2 particions primàries del disc a una frontera de 4k he notat una millora notable del rendiment del disc respecte a com el tenia formatat abans (abans que em petés un disc i aprofités per refer-ho tot).

NOTA: Aquest aliniament implica generalment perdre una mica d'espai al principi del disc (no es pot iniciar una partició al chunk zero perquè allí hi ha el MBR i la taula de particions, i has d'anar a cercar l'aliniament següent), però aixó no és gaire problemàtic en els discs d'avui en dia.

NOTA 2: El parted té una ordre (align_check) per comprovar si una partició està ben aliniada o no.

Orestes.