problema disc o controladora?

Hola a tothom! Aprofito el meu primer missatge a la llista per
presentar-me... sóc en Toni, de Barcelona, i utilitzo Linux de fa
anys, en servidors de xarxa, bàsicament, i mai amb entorn gràfic...
Slackware i Red Hat, sobretot. De fa uns mesos que he migrat totalment
a Debian, passant per Ubuntu.

La meva consulta va sobre aquest tipus d'errors de disc:

Mar 13 23:37:53 localhost kernel: attempt to access beyond end of device
Mar 13 23:37:53 localhost kernel: 03:05: rw=0, want=1742368556, limit=39062016

Utilitzo ara per ara un kernel 2.4.27-2-386 perque de moment és l'únic
estable que tinc amb la tarja wifi que té l'ordinador afectat... També
ho he provat amb un 2.6.8-2-686, i només canvia la manera
d'identificar-me el disc  (enlloc de 03:05 em diu hda5).

L'error se'm va presentar per primer cop en un disc ST380011A, un IDE
de 80GB. Quan vaig tenir oportunitat vaig fer net, reparticionat,
formatar de nou i al cap d'un temps va tornar a produïr-se l'error.
Més tard vaig comprar un disc nou, un ST3120022A, també IDE, de 120GB.
Semblava que el problema era resolt, però ha tornat a passar. A la que
s'intenta accedir a alguna part concreta del disc, salta aquest error,
suposo que el canvi de disc només ha fet variar la part on produïr-se
l'error, i em porta a pensar que la meva controladora (integrada a
placa) o el cable no estan fins...

He estat googlejant molt sobre aquest tema i he vist des de problemes
de hard fins a males configuracions dels dispositius...

Algú té referència d'algun cas similar?