Problem med att få igång nätvverket

Har hämtat hem 7.8 och bränt den till en DVD skiva.

Min dator behöver firmware för att få igång nätverket. Så jag hämtade hem filen firmware-nonfree_0.36+wheezy.1.tar.gz från sidan https://packages.debian.org/wheezy/firmware-linux-nonfree, och la den på ett USB minne.

Packade upp filen, och la filerna på ett USB minne. Vilket inte räckte. Så jag plockade ut dom bibliotek som Debian letar efter och la dom i roten på USB minnet.

Alltså /rtl_nick/* och /rtlwifi/*. Och startade om installationen, och Debian hittade då filerna, men fel firmware. Så jag plockade bort alla utom just dom som Debian letar efter. Startade på nytt om installationen.

Och dom rätta dök upp i installationen, Valde där att använda rtl_nic som första val. Och installationen fortsatte. Men när den skulle stätta upp dhcp, så sa installationen att min dator antagligen inte använder dhcp, eller att det var något annat fel.

Kollade i dmesg, och såg att den inte hade hittat firmware för rtl_nic. Men därimot hade den hittat rtlwifi filen, och laddat in den i minnet. Har tyvärr inget wifi här.

Dessutom stog det att det inte fungerade så bra att använda UTF-8 på ett USB minne.

Några tips ?

--
/Rolf