rsync med hook-möjlighet?

Hej!

Jag har en käll-katalog med en massa filer i en olika underkataloger. I en destinations-katalog vill jag ha en exakt spegel av hur käll-katalogen ser ut, fast jag vill att exempelvis alla bildfiler skall skalas till en viss maximal storlek. (Detta för att sedan kunna synkronisera destinations-katalogen till mobilen, som ju inte har hur mycket lagringsutrymme som helst...)

Om filer i käll-katalogen vid senare körning inte längre existerar skall motsvarande filer i destinations-katalogen raderas.

I korthet: Jag skulle alltså i princip vilka ha något som liknar rsync med möjlighet att köra ett konverterings-skript eller liknande på varje fil som kopierats.

Finns det något sådant? Eller är jag en drömare?

Om inte det finns, har någon en cool idé på hur jag skulle göra detta smidigt? Just nu håller jag på med ett skript som går igenom alla filer i käll-katalogen och kollar i en textuell "databas" med checksummor etc om filen redan är kopierad til destinationen. Om inte: Kopiera, modifiera destinations-filen och lagra checksummor i "databasen". Typ.

God fortsättning på det nya året!

Mvh
/Martin Leben