Re: problem med user ID och NFS

On Fri, 26 Aug 2011 12:28:07 +0200
Anders Jackson <anders.jackson@gmail.com> wrote:

> Hej

> Det verkar ju ok.  Samma uid och gid på server och klient brukar
> underlätta.
>
> Men om du skrivit rätt ovan, så vore det bättre att ha NFS-servern på
> Debian-maskinen som du skall överföra filen från, och NFS-klient på
> Xubuntu-maskinen som du vill ha filen till.

Av olika skäl vill jag ha en NFS-server på Xubuntu burken. Tex att det
kommer att landa filer från flera olika datorer på den. Rimligen borde
det väl inte spela någon roll vilken som är server.

> Men då återstår frågan, hur exakt exporterar du filsystemen, vilken
> version av Debian kör du samt hur monterar du filsystemen på den andra
> maskinen?

Debian 6.0.2

> Dvs hur undviker vi att gissa relevant innehåll i /etc/exports,
> /etc/fstab samt vilka kommandon som du använder för att montera
> filsystemen.  Gärna även med information om på vilken maskin du gör
> dessa kommandon. Eller använder du auto-fs (rekommenderas för mer
> permanent användning av NFS på en klient).
Xubuntu (nikolai)
/etc/exports:
/sda4/export		192.168.0.0/255.255.255.0(rw,root_squash)

exportfs -a
Debian
/etc/fstab:
nikolai:/sda4/export	/nikolai	nfs	rw,hard,intr,bg

mount /nikolai

auto-fs? Que? Är det något man kan leva med eller något i stil med
Avahi och Grub2? Den här hunden är för gammal för dagens
nymodigheter :o) NFS är en permanent del av mitt liv. Det är i
normalfallet ett helt underbart system. SMB? Vem behöver SMB?

Tack för visat intresse.
/Janne