Re: Backup av systemet?

timebandit said:

> Tror jag eller nån annan frågat tidigare men inte fått nått svar tror
> jag...
>

> Är det någon som vet nått/några program som man kan göra en backup/kopia
> av en partion? Helst utan att behöva reboota datorn.
> Gärna freeware/shareware och program som kostar pengar...

Ska du ha en "rå" kopia eller är filsystemet monterat?

dd if=/dev/hdc1 of=c1.bin

För att spara utrymme, pipe'a genom gzip/bzip2, typ

dd if=/dev/hdc1 | bzip2 -c - > c1.bin.bz2

Det är fördelaktigt om du sync'ar filsystemet först och inte har massa
processer som skriver på den. mount -o remount,ro /mount/point
rekommenderas.

dump/restore är de traditionella verktygen annars, men jag har
aldrig använt dessa.

Är filsystemet monterat kan du använda rsync. Kanske går det att
att använda rsync direkt på partitionen också, likt dd. Ej testat dock.

/Stefan