GPG-trubbel

Hej!

Något verkar ha gått sönder i min gnupg-installation, när jag försöker göra något får jag sådana här felmeddelanden:

gpg: kontrollerar  tillitsdatabasen
gpg: kan inte skapa "/usr/share/keyrings/debian-keyring.gpg.tmp": Åtkomst nekas
gpg: misslyckades med att återskapa nyckelringscache: fel vid öppnande av fil
gpg: kan inte skapa "/usr/share/keyrings/debian-keyring.pgp.tmp": Åtkomst nekas
gpg: misslyckades med att återskapa nyckelringscache: fel vid öppnande av fil
gpg: ../../g10/keyring.c:1388: keyring_rebuild_cache: Försäkran "keyblock->pkt->pkttype == PKT_PUBLIC_KEY" falsk.
Avbruten (SIGABRT)

Är det någon som ett något liknande och vet om det är lätt att fixa? Är det nu jag borde ha haft en säkerhetskopia?

--
\\// Peter - http://www.softwolves.pp.se/