Re: Kamera och kortläsare på usb

On Wed, Mar 02, 2005 at 02:00:50PM +0100, Ivar Alm wrote:

> Hmm... Dum saxning. Tog en något tidigare del av dmesg. Några minuter
> senare hamnade den som sda. Och ja, jag testade även sdb1 - sdb15 då
> enheten rapporterades som sdb. Samma negativa resultat från mount.

(Nu borde jag egentligen dra mig ur leken, eftersom jag inte själv har
någon n-in-one typ av kortläsare, men jag gör ett försök i allafall...)

Från din "saxning" ovan så ser jag ju nu när jag tittar noggrannare, att
själva läsaren verkar hittas, men inte de olika "devicerna".
Dethär är problemet, vad jag kan förstå.

Jag googlade lite snabbt, och fann följande sida:
http://www.cs.sfu.ca/~ggbaker/personal/cf-linux
sektionen "multi card readers" är det som kunde vara intressant.

Enligt dethär så ska det gå om man har CONFIG_SCSI_MULTI_LUN
inkompilerat i kärnan för att den ska förstå att det är en scsi grej med
flera "devices" i samma enhet. Kör du med standard Debian kärnan kan du
kontrollera dethär i filen /boot/config-2.6.10-nånting, har du
kompilerat själv så vet du säkert var du har din config fil också :)
Det ska tydligen gå även utan dethär, med lite trixande som du kan se om
du läser sektionen.

Dock såg hittade jag även en postning på en diskussionsgrupp, där en
person hade problem med sin läsare även om han gjort enligt ovan, och de
kom fram till att just hans läsare behövde en speciell drivrutin från
tillverkaren för att fungera, (och den fanns väl endast för Windows kan
man tyvärr ju anta).

Minns du om du måste installera någon speciell drivrutin I Windows för
att få igång den, eller fungerade den direkt som en standard USB
hårddisk, (eller hårddiskar i dethär fallet)?
(måste väl vara Windows XP för att det ska fungera antar jag, men jag
vet inte säkert, jag känner inte till de nyare Windows versionerna).

Tja, tyvärr kan jag inte ge mera specifik hjälp, men hoppas att dethär
kan leda dig på rätt spår i alla fall...
Lycka till!

H. Tomas