Re: adress-fejkande Windows-virus och vissa MTA

On Thursday, 6 May 2004 15:35, Per Eric Rosén wrote:
> Är det någon mer än jag som har dessa problem?

Är det någon som *inte* har det?

> Något elakt program (ofta Windows-virus) har snappat upp ens adress (från
> adressbok etc) eller hittar på en under någon av ens domäner. Denna dator
> skickar virus / spam etc (antingen direkt eller via smarthost) till en
> måldator. Denna klassar meddelandet som spam, hittar virus, eller
> upptäcker att mottagaren inte finns. Problemet är nu att detta inte
> resulterar i ett fel i SMTP-mottagandet, utan att måldatorn skickar ett
> felmeddelande till den adress som finns angivet i From eller Reply-to,
> dvs. en adress hos min server. Är det korrekt beteende?

Nej!

> Vad kan man göra åt det?

Applicera lämplig lart på okunniga administratörer. (Det finns ett oerhört
överskott på arbetskraft inom branschen, men av någon anledning verkar bara
de mest okunniga ha jobb.) Svartlistning i omfattande skala borde också få
dem att reagera. Få fler att överge virusspridande operativsystem.

Karsten Self postade följande på debian-user häromdagen:
http://lists.debian.org/debian-user/2004/05/msg00615.html

Om jag får tid kanske jag svänger ihop en översättning så småningom.

--
Alex Nordström