Re: Fönsterhanterare i X

Vilket företag vill egentligen köra Samba 2.2.3 eller Apache 1.3.26 idag? Eller varför inte köra IMP 2.2.6?

Jag administrerar ett antal linuxservrar och de flesta kör testing, några unstable och ett fåtal stable. Inte en enda gång har det uppstått några problem som har stört verksamheten i mer än ett fåtal minuter. Enda saken att tänka på är att man får vara uppmärksam när man exempelvis (apt-get) upgraderar. Något man å andra sidan alltid måste vara när det gäller servrar. Faktum är att vi har större problem med etablerade Solaris-/Windows-releaser än med sid/sarge.

> installationssetet är även den från 2002, och använder sig av en
> kernel från forntiden. I dagsläget så finns det inte en möjlighet
> att installera Debian på lite ny hårdvara, den stödjer vare sig
> SATA-diskar eller de nyare 1Gbit-korten som sitter i de flesta servrar > i dagsläget.

Boot-media och dess stöd för hårdvara är heller inget problem för ett företag eftersom företag oftast jobbar under dessa omständigheter:

.) identiska maskiner i hela serverparken.

.) kompetent personal som kan göra egen boot-media med stöd för aktuell hårdvara. Om man inte vill göra egen bootdisk krävs det sällan mer än några minuter och google för att hitta iso "tillverkad" av någon annan med samma hårdvara.

.) imagesystem såsom exempelvis SystemImager och/eller Norton Ghost som eliminerar problemet med att sitta och konfa en ny server från grunden.

PS:
red hat och mandrake kan väl knappast anses drivas av volontärer? De är vinstdrivande företag (och se så bra det har gått för dem).

--
Magnus Påhlsson
Institutionen för Teknik och Naturvetenskap