modprobe & insmod

Halloj allihopa.

Har en del erfarenhet av Linux-fixande, tänkte nu testa att köra
Debian 3.0 som desktop. Laddade ner CD1, installerade glad i hågen.
Har ett lite meckigt moderkort (Nforce2-baserat), så de inbyggda
nätverkskorten är inte stödda i den medföljande kerneln.
Inget problem, redan fixat motsvarande i Redhat 9. Kompilerar kernel med
stöd för 3Com-kortet (2.4.21-rc2-ac2), inte några problem där heller.

Lägger till 'alias 3c59x eth0' i /etc/modutils/arch/i386, kör
update-module.
Konfar i /etc/network/interfaces:
iface eth0 inet static
	address 192.168.0.2
	netmask 255.255.255.0

Nu börjar det som jag inte grokkar - när jag kör 'ifup eth0' klagar den
enligt följande:
SIOCSIFADDR: No such device
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device
SIOCSIFNETMASK: No such device
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device

Testar med 'modprobe eth0' - inget error, men ingen modul laddas.
Testar 'modprobe 3c59x' - ger felmeddelande
modprobe: Can't locate module 3c59x

Efter lite filande så råkar jag testa 'insmod 3c59x', vilket lyckas. Efter
detta så lyckas även 'ifup eth0', och nätet funkar som det ska.

Eftersom jag inte laddar nätet vid uppstart (än), tror jag inte att det är
något problem med initrd, vilket jag inte skapat någon.

Så nu hoppas jag att någon är villig att upplysa mig om vad det är som jag
missat. Alla idéer mottages tacksamt.

Mvh
/Richard