Säkerhetsrisk?

Irriterar mig över att jag som "vanlig" user inte kan läsa många logfiler... De hör till 'adm' eller 'root', och har inte read access för all. Jag är admin på burken så att jag kan su'a och sen läsa, men det är lite omständigt tycker jag. Är det en säkerhetsrisk och en onödig sak att lägga till min user i grupperna adm och root? Jag är i princip ensam user på datorn förutom min flickvän.
Dock är den ansluten till Internet via en windows gateway (w2k pro).

//I
--
Ivar Alm             ! Where does Microsoft want to drag you today? !
Umeå, Sweden         ! Do you really want to go there?              !