Re: Timeout vid installationsprogrammets DHCP-konfigurering

On Thu, Jan 16, 2003 at 11:36:07PM +0100, Robert Björn wrote:
> Hej,

Hej!

> Beslutade mig nyligen för att prova på Debian. Tyvärr kom jag i
> installationsprogrammet inte längre än till konfigureringen av
> nätverkskortet (RTL 8139). Kortet verkar detekteras men systemet lyckas inte
> plocka en DHCP-adress från min internetleverantör (Telia ADSL) och jag får i
> stället en timeout efter en stund. Jag har provat två gånger. Min första
> teori var att Telia:s DHCP-server strulade men jag har inte haft detta
> problem med andra Linux-distributioner eller operativsystem, så därför är
> jag tveksam till om det verklighen förhåller sig så, snarare än är någon
> [...]

Trevligt att du vill prova Debian. Tror du kommer att gilla den när du
fått ordning på det.

Om det när du laddar modulen till nätverkskortet står "success" eller
något sådant så bör det fungera. Jag vill nästan tro att det är telia
som strular (man vill ju gärna tro det ;-)). Jag har hört att det kan
vara problem om man är uppkopplad med en maskin på modemet och sedan
rycker ur den och försöker koppla upp en annan maskin. Det problemet
brukar lösa sig om man väntar ett tag mellan det att man byter maskin.

Om du försöker att installera över nätverk kommer du nog att få problem
med telias inloggning. Så du bör tanka hem en cd eller träd och
installera lokalt. Då kan du felsöka i det installerade systemet sedan.

För att komma förbi problemet kan du sätta vilket ip mm som helst (utan
att vara ansluten till modemet).

> Hobbymässigt och till yrket är jag programutvecklare, men jag är nybörjare
> vad gäller Linux. Skulle bli glad om någon kunde tipsa mig om bästa sättet
> att gå tillväga för att från Debians installationsprogram diagnostiera
> problemet, om det är möjligt.

Du kan med alt+Fx eller Ctrl+alt+Fx få upp konsoler under installationen
av Debian.

Välkommen!

  /Marcus