Re: cron för vanlig user?

On Mon, 13 Jan 2003, Mikael Bergman wrote:

> Om jag endast har användarrättigheter på ett system men vill köra ett job
> dagligen, hur gör jag då? Jag kan ju inte editera /etc/cron*.

Du drag igång 'crontab -e' och skriver in dina kommandon där. Syntaxen
för filen är inte uppenbar men är den samma som /etc/crontab samt
finns dokumenterad i 'man crontab' (naturligtvis).

crontab -e drar egentligen bara igång en editor och när du sparar och
avslutar så installeras din användares nya personliga crontab-fil.
När så har skett kommer cron att hitta kommandona i filen.

--
Fredrik Jonson