Lilo och 1024 limit

Hej alla!
Jag har installerat Debian på en box där jag också har SuSE och W2k, Debian
bootar jag från floppy men hade tänkt köra in den på SuSEs lilo. Men nu säger
den:
----
Warning: device 0x0349 exceeds 1024 cylinder limit.
   Use of the 'lba32' option may help on newer (EDD BIOS) systems.
Fatal: geo_comp_addr: Cylinder number is too big (1951 > 1023)
----
Debian gnällde också på liknande sätt när jag ville lägga lilo på dess /boot
partition som också ligger långt inne på hårddisken.
Tidigare hade jag alltid /boot partitionerna innanför 1024 men jag trodde
faktiskt att den där 1024 limit var historia, och vad är 'lba32' och hur kan
man använda sig utav det?

En annan sak jag länge har undrat är: varför tar det så fruktansvärt lång tid
för Debians boot floppy att ladda?

MVH,
Helgi Örn

--