Re: posixAccount als default instellen

Op 8 december 2009 12:31 schreef Sjoerd Hardeman <sjoerd@lorentz.leidenuniv.nl <mailto:sjoerd@lorentz.leidenuniv.nl>> het volgende:

    Tha Docta schreef:

        Hallo,
        Op het moment dat er een nieuwe gebruiker aangemaakt wordt in
        LDAP wordt er gebruik gemaakt van het "account" object class
        maar, deze gebruikt niet de attributen die ik nodig heb.
        Het "posixAccount" object class doet dat wel maar ik krijg het
        niet voor elkaar om deze als default te gebruiken als er een
        nieuwe gebruiker aangemaakt moet worden.
        Kan iemand mij hierin op weg helpen ?

    In je /etc/ldap/slapd.conf, staat daar onder '#Schema and
    objectClass definitions' het de regel
     include         /etc/ldap/schema/nis.schema
    Dit schema bevat de posixAccount en posixGroup die je nodig hebt.
Tha Docta schreef:
> Dat klopt maar deze gegevens worden niet gevuld/weggeschreven zodat ik
> deze later weer kan opvragen. Hoe zorg je er voor dat dit wel gebeurd?
Dan moet je het /etc/ldap/schema/nis.ldap importeren in je ldap-database. Noot: maak wel eerst een backup van je config!
 slapadd -v -l /etc/ldap/schema/nis.ldap
Ik weet niet of bestaande accounts daarna al automatisch de goede attributen hebben. Anders kan je die vervolgens met de hand toevoegen. Overigens is een ui voor ldap-management aan te raden. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de web-based 'ldap-account-manager'.

Sjoerd

PS1. Je hoeft me niet te cc-en, ik sta op de lijst.
PS2. De policy op deze lijst is om te bottom-posten. Ik vind dat in ieder geval prettiger, dus van mij het verzoek je aan die policy te houden.