Re: Proxy voor Debian packages

On 2009-09-10 Diederik de Haas wrote:

> Dat klinkt me bekend in de oren:
>  http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=5&t=44991 In die thread kan je
>  lezen dat ik nu approx gebruik (aan het uitproberen ben), maar dat
>  aptitude update nu erg lang duurt.
> De fouten die ik daar gemeld heb lijken overigens te zijn verdwenen (al
>  weet ik niet waarom). Het initieel binnenhalen van de packages lijkt
>  langzamer te gaan, maar als ze eenmaal binnen zijn, zijn de andere
>  machines (en/of live-cd) heel snel klaar met de safe-upgrade.
>
> Heb niet voor apt-proxy gekozen omdat er niet echt actief ontwikkeld op
> [...]
De fouten lijken veroorzaakt te zijn door de trailing / in http://ftp.nl.debian.org/debian/ en nadat
ik die had weggehaald waren de fouten voorbij.

Maar aptitude update bleef zo ontzettend traag dat ik zojuist apt-cacher-ng heb geinstalleerd.
Ik heb mijn oude sources.list hersteld (moest het aanpassen voor approx) en
"/etc/apt/apt.conf.d/02proxy" aangemaakt met de volgende inhoud:
Acquire::http { Proxy "http://192.168.1.5:3142";; };

(192.168.1.5 is het IP adres van mijn server, waar apt-cacher-ng op geinstalleerd is)

Toen ik op mijn PC vervolgens aptitude update (en aptitude safe-upgrade) draaide was het weer zo
snel als dat het vroeger was :-)
Vervolgens op mijn laptop aptitude update en aptitude safe-upgrade gedraaid en de updates kwamen
binnen met 1289kB/s binnen. Dat het niet nog sneller ging komt waarschijnlijk omdat mijn laptop
wireless verbonden was. Ik ga ook nog proberen door eerst mijn laptop te updaten en daarna mijn PC
om te kijken of dat (nog) sneller gaat.

Dus ik ben erg tevreden over apt-cacher-ng en ook /usr/share/doc/apt-cacher-ng/apt-cacher-ng.pdf is
zeer de moeite waard (en navolging waardig!).
Ik heb nog niet gelezen (of toegepast) over advanced features, maar het lijkt nu al zijn doel te
bereiken :-)