Re: Digital signatur, udlevering af offentlig nøgle.

Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> writes:

> [...]

Det nærmeste vi kommer en tavspligt alle har er nok visse bestemmelser
i straffelovens kapitel 12 der handler om rigets sikkerhed. De fleste
af disse regler er kun relevante i krigstid.

> Mit CPR-nummer er ikke i sig selv personfølsomt - det er blot en
> identifikation af mig. Mine aktiviteter kan derimod være følsomme: Det
> er personfølsomt hvis JEG (angivet unikt vha. CPR-nummer) har en plettet
> straffeattest eller er noteret i Ribers som dårlig betaler.

Lov om behandling af personoplysninger kender ikke til noget begreb om
personfølsomhed. Oplysninger kan være personhenførbare og der ud over
skelner dansk lovgivning ikke om der er tale om hvorvidt given persons
helbredsoplysninger eller om han har et abonnement på Anders And.

Der er nogle særregler om kreditoplysningsbureauer, men primært at de
har en udvidet oplysningspligt og en pligt til at sikre rigtigheden af
deres oplysninger. Ikke noget speicielt grundlæggende.

> Og hvordan kan det mon være? Fordi eksempelvis din postadresse ikke
> anses som "fortrolig oplysning" og derfor fint kan tilknyttes
> CPR-nummeret og udleveres til hvem som helst der oplyser nummeret.

Som sagt. Der er ikke noget der hedder 'fortrolig oplysning'.

--
 Peter Makholm     |     If you can't do any damage as root, are you still
 peter@makholm.net |                                          really root?