Re: Fw: God educational programs needs Debian devellopers to make packages.

On Mon, 7 Apr 2003, Gunner Poulsen wrote:

> On Mon, 7 Apr 2003 13:31:48 +0200 (CEST), Jonas Smedegaard wrote

> Nu er det jo et program der specielt er beregnet til danske brugere.

...som du gerne vil have adopteret af Debian, som er en verdensomspændende
organisation. Derfor pointerer jeg hvad der kan gøre det mere attraktivt i
det større forum.

> Det er der nu allerede. Hvis du sætter din Locale til alt andet end dansk er
> programmet på engelsk.

Så vil det nok være væesntligt at skrive det tydeligt :-)

Når en franskmand eller japaner kan se en fidus i at pakke dit program så
er chancen større for at den ender som del af Debian.

> Kan jeg ikke tilskynde en af jer dansk debianbrugere til at stå for
> pakningen af lige præcist dette program?

Jeg prøver at bruge mine ressourcer mest fornuftigt.

Jeg mener generelt det er mest fornuftigt at støtte programmer som ikke er
skrevet specifikt til engelsk-talende eller specifikt til dansk-talende
(medmindre der er en god grund til det, og det ser der ikke ud til at være
her).

> Jeg synes at det er fint at en almindelig lærer giver sig til at skrive
> et undervisningsprogram under en Open Source licens og tænker på at
> verden er større end MS-land.

Det synes jeg bestemt også er fint. Og jeg synes det ville være enormt
fint hvis denne lærer tænkte på at verden er større end Danmark - jeg tror
andre end danskere kunne bruge et engelsk grammatiktrænings-program.

> Det er dog en lidt underlig ting at skulle lave engelsk dokumentation
> til et program der ikke er relevandt i engelsktalende lande - men kun i
> alle andre. Men som udgangspunkt for oversættelse er det logisk nok.

Vi har i Debian ikke samme ressourcer til rådighed som EU, hvor der såvidt
jeg har forstået det er et grundlæggende krav om at alt skal oversættes
til alles modersmål. Det er en smuk tanke at alle verdens sprog er lige
gyldige - i praksis er det dog noget bøvlet...

Jeg er stor fan - og kritiker - af det danske sprog. Men ikke som fagsprog
indenfor IT.

 - Jonas

Rådgiver udi elektronisk kommunikation og informationshåndtering

--
* Debian GNU/Linux developer     http://www.debian.org/
* Jonas Smedegaard +45 40843136  http://dr.jones.dk/