Re: Debian 11 estable en poques hores

El 18/8/21 a les 1:46, jordi P. ha escrit:
[...]

Però quan he trobat a faltar el virtualbox m'he emprenyat tant, que he decidit abandonar i he tornat corrents a la Buster, format, netinstall i restaurar backup. Sort que tots els .config d'usuari s'han mantingut i només he perdut el temps de reinstal·lar i no de configurar.

Pel que fa a VirtualBox, n'explico la història: deixant de banda el fet que estigués a contrib per necessitar d'un compilador privatiu per a la BIOS simulada, el problema ha vingut perquè, ja fa un temps, Oracle va decidir deixar d'informar específicament dels problemes de seguretat i només indicar que en una versió nova s'han corregit errors alhora que s'hi posa nova funcionalitat.

Això va radicalment en contra de la filosofia de les versions estables de Debian, on un cop llençades les actualitzacions dels paquets només inclouen millores de seguretat, però no d'altres. Això facilita que un programa es comporti sempre igual. Com que des de Debian ara ja no es pot garantir que una actualització de VirtualBox en trenqui el funcionament en alguna configuració específica, s'ha optat per no incloure'l [1]. De fet, em sobta que el tinguessis, perquè ja va caure a Stretch (9) i tampoc estava a Buster (10).

El cas de Firefox és diferent, doncs si bé és cert que durant la vida d'una estable s'actualitza de versió, també ho és que aquestes passen el mínim imprescindible, quan la versió LTS queda sense suport, que per altra banda el té més llarg que les versions "normals". Durant la resta de vida, sí que rep les actualitzacions de seguretat sense afegitons ni sorpreses addicionals.

De totes maneres, encara està al repositori, si bé ara mateix només a sid. Pots posar-te aquest repositori, pots posar-te el repositori d'Oracle per Virtualbox o pots baixar-te els paquets (i les seves dependències) manualment des de packages.debian.org

En el meu cas, tot aquest enrenou em va servir per fer el salt de VirtualBox a QEMU, però reconec que la corba d'aprenentatge d'aquest últim és més dura, tot i que jo vaig "a pèl" des de consola (AQEMU, gestor gràfic per a KDE, és una castanya i està mig abandonat, mentre que amb libvirt i similars no em vaig aclarar, segurament perquè no m'hi vaig posar a consciència). Si bé és cert que el rendiment del virtualitzador per programari de VirtualBox era netament superior al de QEMU, amb les actuals CPUs amb virtualització per maquinari al final el virtualitzador que s'usa és més preferència personal (o suport de maquinari simulat) que una altra cosa.

Pels meus usos, especialment màquines virtuals en servidors remots, QEMU ha estat un gran salt endavant. Per a usos domèstics reconec, però, que pot ser un petit pas enrere.

[1] <https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=794466>