Re: Merchandise (financiering, verspreiding, etc)

Op IRC is het een en ander uitgewisseld, voornamelijk input van joostvb,
dat ik hieronder probeer samen te vatten.

- Het drukken en verkopen van shirts kost veel tijd.
- Vaak zijn het de 'usual suspects' die per evenement kraampjes
  inrichten. Dus je hebt bijv. een FOSDEM-crew, een T-DOSE-crew, etc.
- Deze crews zorgen er voor dat er iig een demonstratie van Debian
  gegeven kan worden, meestal komt daar ander promotie-materiaal bij,
  zoals o.a. flyers, een banner voor herkenbaarheid, merchandise, etc.
- Op een evenement zorgt ieder die merchandise meeneemt voor zijn eigen
  financiele afhandeling. Je hebt dus eigenlijk meerdere verkopers bij
  een kraam.
- Iedereen mag Debian-spul maken en verkopen, daar hoeft geen speciale
  afdeling voor te zijn [is er dan ook niet].
- Mensen met geld [over] zijn minder snel geneigd om als vrijwilliger
  spul te verkopen. Met een vertrouwde vrijwilliger zou dat opgelost
  kunnen worden.
- Ter referentie, over hoe het binnen Debian geregeld wordt:
  https://wiki.debian.org/DebianEvents/be/2014/FOSDEM
- Er is het Dutch Debian Distribution Initiative (dddi.nl) dat CD's en
  DVD's tegen betaling (low-profit) in NL verspreid [geen andere
  merchandise].

Mijn eigen ervaring zit vooral in het meekijken hoe anderen dat regelen.
Daar heb ik vooral uit geconcludeerd dat de aanwezigheid van
merchandise, voornamelijk afhankelijk is van iemand die genoeg in zijn
portemonnee heeft zitten om wat spullen te laten maken - en dat
diezelfde persoon tijd en zin heeft om naar een evenement te komen. Dat
zou als een bottleneck ervaren kunnen worden.