Re: Best practise - hårdvarubyte

Hej!

Den 2 november 2014 11:25 skrev Jens Andersson <jason@barbanet.com>:
> Projektet att byta hårdvara för min server drar i långbänk. Gamla servern
> kör squeeze och har bara en hårddisk. Nya servern har jag planerat för
> mjukvaru-RAID.
>
> Frågor i nära omgivningen ger två olika förslag till modus operandi:
> - Installera om allt från grunden och få ett friskt system
> - Rsyncha först nya servern från gamla och uppgradera sedan till wheezy.

Som du skriver de har bägge sina fördelar, vilket beror ganska mycket
på vad du har för system installerade och i drift.

> Jag ser fördelar med båda. Rsynchar jag har jag förhoppningsvis en
> fungerande kopia med en gång, men kan drabbas av problem i samband med
> uppgradering till wheezy. Väljer jag wheezy direkt och installera allt från
> början får jag högst troligt problem med de mindre lappningar och lagningar
> i konfig-filer mm som gjorts med tiden.

Fördelen med en ny installation är att du kan ha båda systemen
körandes och sakta flytta över dem till det nya systemet.  Allra bäst
är om du dokumenterar det i form av exempelvis bash/perl/python-script
eller chef, pupet eller något annat automatiseringssystem för
installation. Det gör att du enkelt och snabbt kan installera om
systemet om du skulle råka ut för intrång eller ett/flera
hårdvaruproblem.
Lämpligen en konfiguration per fil.

> Så vilka andra för- och nackdelar att ta hänsyn till. Dock, jag har stora
> problem att montera RAID-disken när jag kör live-CD, vilket naturligtvis är
> ett måste om jag ska rsyncha hela gamla disken.

Lösningsförslag till detta finns de andra systemen.