Re: AMD64-kernel i i386 dist?

> Hej!

Hej,

> Ursäkta om min fråga är dum, vilket den kan vara eftersom jag redan
> blivit utskrattad och tillsagd på en IRC-kanal.

Inte en speciellt vänlig behandling. Vilken kanal?

> Jag har en dator med dual Opteron 265 (dualcore) och kör på denna 32-bit
> Debian eftersom jag har några applikationer som inte finns för 64bit.

Jag förutsätter att det är en 64-bits processor? (Min "dumma" fråga)

> När jag söker på linux-image med apt-cache eller aptitude så ser jag att
> det finns -amd64 kernlar att ladda ner. Ska dessa användas tillsammans
> med 32-bit Debian? Jag försökta använda en och datorn bootade som den
> skulle men när jag skulle köra NVIDIAs installer så ville den inte vara
> med eftersom den tyckte jag hade en 64-bit kernel och när jag körde
> 64-bit versionen av NVIDIA installer så ville inte den vara med pga. att
> resten av systemet var 32-bit.

64-bitars-kärnan kan köra 32-bitars applikationer, och precis som du sa så
startade datorn som den skulle. Däremot när det gäller bibliotek/drivrutiner
måste dessa vara samma arkitektur som de applikationer som använder dem,
därav troligtvis ditt problem med NVIDIA-grafikdrivisar.

Vad som dock gör saken värre är att NVIDIAs proprietära drivrutin består av
två delar: en kärnmodul och en X-drivrutin (i a f är det så med ATIs dito).
Så min gissning är att X (det grafiska), Linux (kärnan) och NVIDIAs drivisar
måste vara av samma arkitektur (32- eller 64-bit) för att det ska fungera.

Att försöka installera ett 64-bitars X i ett redan 32-bitars Debian skulle nog
vara en _aning_ bökigt: man skulle, om jag har fattat allt rätt, behöva byta
ut X-serverapplikationen, plus alla X-bibliotek, plus alla andra program som
använder dessa bibliotek (vilket kan vara en hel del, jag vet inte riktigt).

En i mitt tycke bättre lösning skulle vara att installera ett 64-bitars Debian
och sen köra dina 32-bitars program direkt, alternativt i ett 32-bitars
chroot[1] om det är komplicerade program. Men då är du ju tvungen att
installera om datorn, vilket inte kanske inte är så roligt. En annan variant
är ju att helt enkelt strunta i NVIDIA och använda en öppen drivrutin som,
tror jag, inte har några direkta band till kärnan (men det är inte säkert att
det finns någon som stöder hårdvaruacc 3D-grafik, beror på vilket kort du
har). Då kunde du köra 64-bitars Linux med 32-bitars debian, men jag vet inte
om man tjänar något på det (se nedan), blir nog mest en massa extra krångel.

> Som det är nu kör jag en -k7 kernel och det fungerar men jag funderade
> på om jag missade några optimeringar pga. detta.

Troligtvis är AMD64-varianten snabbare på din 64-bitars processor, men i
vilken utsträckning har jag ingen aning om. Du kanske inte märker någon
skillnad vad gäller hastighet.

> Vill nu någon vara snäll och förklara detta för mig även om det för er
> är så solklart hur det hänger ihop att vem som helst borde förstå det.
> Jag har tydligen hamnat i fel tankespår och har problem att komma ur det.

Jag hoppas jag har uttryckt mig något så när tydligt. Om jag har missat något
eller fattat något fel, feel free to comment :) .

/ Sebastian G.

[1]
https://alioth.debian.org/docman/view.php/30192/21/debian-amd64-howto.html#id292205