Re: 3G-internet

Hej

Det ser lovande ut, men jag har hittat ett par saker som oroar mig.

För det första: USB-modemen (i vart fall Huawei) har inget uttag för
extern antenn.  Det tror jag kan behövas för att komma upp i full
hastighet även om både Telia/Tele2 och 3 lovar full täckning i
skärgården kring Nyköping (där stugan ligger) enligt sina kartor. Hur
är det men den saken på PC-korten? Vissa tycks ha det och andra inte.

För det andra: det ser ut som om leverantörerna använder NAT och tar
extra betalt för en äkta IP-adress. Min tanke är att även kunna
placera en server i stugan för att kolla temperaturer och slå på värme
etc. Även om man kan SSH-tunnla sig ut någonstans så är det ju enklare
med en riktig adress. Detta hittar jag ingen bra information om. Vet
någon vad som gäller och ifall operatörerna skiljer sig åt?

Jag har också hittat den trevliga apparaten Linksys WRT54G3G som
verkar göra anslutningen enkel. Frågan är bara om den funkar med alla
operatörers kort. Den tycks än så länge bara finnas att köpa låst till
Vodafone (Telenor). Den verkar däremot gå att konfigurera utan Windows:
  -klipp:
  "Linksys recommends using the Setup CD-ROM for first-time
  installation of the Router. If you do not wish to run
  the Setup Wizard on the Setup CD-ROM, then you can use the Web-based
  Utility to configure the Router. For advanced users, you may configure
  the Router’s advanced settings through the Web-based Utility."

Hälsningar
Fredrik

--
Carl-Fredrik Enell (SM2YHP / OH9GNX)

Kaanaanmaantie 6B
FIN-99600 Sodankylä
Finland
URL:	  http://www.is.kiruna.se/~fredrik
Work URL: http://www.sgo.fi/~fredrik
pub  1024D/E3930C6C
Key fingerprint =
6D46 6879 5826 0219 08FC 0F5E 97FD 06D6 E393 0C6C