Re: Shuttle Zen (ST62K) och GNU/Linux

On Sun, Sep 25, 2005 at 09:52:33PM +0200, oeoe@handgranat.org wrote:

> Linux-distar på den. Men ville ändå kolla om någon annan har några tankar
> om denna dator.
>
> Den verkar tyst och har en lagom storlek. Jag spelar inte eller har

Har ingen erfarenhet av Linux på en dylikt, men jag tänkte nämna lite
om hårdvaran. Satte ihop en sådan burk åt min flickvän förra veckan.
Jag fick uppfattningen att den skulle vara mycket tyst enligt de
recensioner jag läst på nätet. Dock lät den för mkt för min smak och
jag bytte fläkten bak (8x8x1,5cm) mot en Zalman-sak[1] och kör den på
halvfart och det blev mkt trevligare (värmen i lådan ökade bara någon
grad mot ordinarie fläkten). Anledningen till just den fläkten var att
det var den enda jag hittade som hade rätt tjocklek för att passa där
den ordinarie fläkten satt. Dessutom är det en behagligt tyst fläkt.

Lådan har även mycket lätt för att vibrera tillsammans med hårddisken,
detta blir dock bättre om man labbar lite med hur man skruvar på
locket (skruva inte fast det inklämt mot "skelettet", låt det hellre
fjädra lite utåt när du skruvar fast det). Man kan ju även labba med
någon upphängningslösning [2], detta har dock inte jag orkat pilla
med. Kör den Samsung Spinpoint i den och om man fått på lådan "rätt"
så försvinner det hårddiskspinnandet ganska mycket om man får på lådan
bra.

Jag hade även lite minnesproblem. Butiken där jag köpte burken hade
även minnen med kretsar av märket "Team", körde jag den med det sådant
minne krashade den någon gång i timmen, tvärdyk utan förklaring. Fick
minnet bytt två ggr utan resultat. Nu fungerar dock maskinen bra med
ett Kingston Value-minne. Känsligheten för minne verkar vara känd och
det finns även något problem med att FSB ändrar hastighet [3] om
maskinen gått varm under längre perioder. Detta kan dock vara en äldre
revision.

När minnesproblemet var avhjälpt och ljudet reducerat blev den dock en
riktigt liten trevlig burk :)

[1] http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=88&code=013
[2] http://www.silentpcreview.com/article139-page6.html
[3] http://forums.sudhian.com/messageview.aspx?catid=43&threadid=82860&STARTPAGE=1&enterthread=y