Re: mp3 -> wav + bränning

On Sat, September 17, 2005 10:53, kringla said:
> Jag funderade på hur ni gör för att skapa audio-cd skivor med musik från
mp3 filer?
> Finns det något käckt program för detta?

oops...skickade visst fel, här kommer det till listan också

jag använder mig av mpg321, normalize-audio o cdrdao
skickar med ett script som jag använder...
det gör om alla mp3-filer i katalogen man står i till wav, och bränner dom
(i bokstavsordning)

#!/bin/bash

#convert white space to _
for i in *.mp3;
do mv "$i" `echo $i | tr ' ' '_'`;
done;

#convert to wav
for i in *.mp3;
do mpg321 -w `basename $i .mp3`.wav $i;
done;

maketoc;

/usr/bin/normalize-audio -m *.wav;

/usr/bin/cdrdao write --device ATA:1,0,0 --speed 2 cd.toc;

rm *.wav

maketoc är ett perlscript som gör en table-of-contents-fil i katalogen man
står i (cd.toc, den används av cdrdao):

#!/usr/bin/perl -w

use strict;

opendir DH, "." or die "Cannot open .";
open TOC, "> cd.toc";

print TOC "CD_DA";

foreach (sort readdir DH){
  if(/[\S]*\.wav/){
    print TOC "\n\nTRACK AUDIO\n";
    print TOC "AUDIOFILE \"$_\" 0";
  }
}

går säkert att göra kortare o snyggare men det funkar iaf:)

/henning