x-konfiguration och LiveCD

Hej!

Detta är kanske lite "off-topic", men Knoppix och Ubuntu live-CD är ju
baserade på Debian så...

Hur kollar man vilken konfiguration av xservern som exempelvis Knoppix
använder? Det skall finnas en /etc/X11/{xorg.,XF86}config men jag
hittade ingen och det verkar inte finnas loggfiler heller- eller har
jag fel?

Problemet är att jag hjälper en kompis (som är övertygad
Windowsfantast) att installera Linux (Kubuntu) på en ny laptop och jag
hittar ingen grafikdrivare som funkar. Kortet är ATI FireGL V5000, dvs
(alltför) rykande färskt. Med ATIs egen fglrx-modul och de andra jag provat
flimrar skärmen och blir oläslig. Att byta upplösning med ctrl-alt-+
funkar inte. Vid ctrl-alt-backspace hänger sig displayen ibland så att
man tvingas göra reboot via ssh.

MEN i alla Debianbaserade CD-distributioner jag provat (Knoppix, DSL, Ubuntu
live-CD) funkar X och KDE/Gnome hur fint som helst, troligtvis med
någon av de mera generella drivisarna - men som sagt, vilken?

Hälsningar Fredrik
--
Carl-Fredrik Enell (SM2YHP / OH9GNX)

Kaanaanmaantie 6B
FIN-99600 Sodankylä
Finland
URL:	  http://www.is.kiruna.se/~fredrik
Work URL: http://www.sgo.fi/~fredrik
pub  1024D/E3930C6C
Key fingerprint =
6D46 6879 5826 0219 08FC 0F5E 97FD 06D6 E393 0C6C