Re: SV: Vilken ADSL?

tisdagen den 19 november 2002 14.02 skrev Hans Engren:

> Här är det viktigt att poängtera att det i realiteten bara finns en enda
> ADSL-leverantör i Sverige[*] i dagsläget och det är Skanova. Detta
> innebär alltså att oavsett om du väljer Spray, Telenordia, Tiscali eller
> Tele2 så får du samma IP-tjänst, skillnaden mellan tjänsterna blir då
> självklart packeteringen av tjänsten, dvs antal mailkonton, eventuell
> hemsida och liknande samt prislappen på denna. Den IP-adress du blir
> tilldelad till din dator tillhör Skanova och du använder Telia/Skanovas
> IP-nät för att ta dig ut på Internet.

Det kan ändå tänkas bli skillnader. Se exempelvis diskussionen om öppna portar
tidigare här. Gäller stängda portar alla som använder Skanova eller bara
Telia? Hur jag än lusläser hittar jag ingenting om att man inte få ha servrar
på Telenordias ADSL. Kanske det är en miss att det inte finns med, eller så
finns det något finstilt underförstått någonstans. Om Skanova i själva verket
ger aningen olika tjänster till olika internetleverantörer kan det kanske
löna sig att läsa avtalsvillkoren. Det kan ju också hända att en viss
restriktion inte finns hos en stor ADSL-leverantör att de kan pressa skanova
att släppa den restriktionen för deras kunder.

Jag tror nog det finns stora frågetecken här.

> Det som varje operatör ansvarar för själv är eventuella
> inloggningsservrar som verifierar om du är kund hos leverantören eller
> inte, och min erfarenhet av Tele2/SWIPnet är att deras inloggningsservrar
> har _väldigt_ bra tillgänglighet vilket innebär att du, såvida Skanovas
> ADSL-tjänst fungerar, inte kommer att ha några problem med inloggningen.

Det här är väl också en detalj. På vilket sätt stödjs inloggningsservern på
debian?

> [*] == BoStream och Telia själva är idag undantaget eftersom ingen av
>        deras tjänster kräver PPPoE. Mig veterligen så har det pågått, om
>        det inte fortfarande pågår, heta diskussioner kring detta hos
>        konkurrensverket och PTS. Skanova måste erbjuda samma tjänst till
>        alla leverantörer utan särbehandling, och Telia/BoStream har ett
>        klart övertag på marknaden eftersom det inte finns någon annan
>        leverantör som kan erbjuda ens likartade ADSL-tjänster. :-/

Vilka speciella ADSL-tjänster menar du att Telia kan erbjuda som andra inte
kan?

Hur fungerar ADSL utan PPPoE? Får man direkt tillgång till internet via
ethernet på ADSL-modemet? Det kan i såfall ha sina fördelar om man har flera
datorer som då alla får samma åtkomst till internet. Har man PPPoE måste
protokollet packas upp. Men å andra sidan kan man lätt ha en brandvägg på
datorn som packar upp PPPoE och behöver inte ha två fysiska nätverkskort för
det.

Sedan levereras ADSL med olika priser, med/utan modem etc.
Jag fick mitt ethernet-modem och anslutningsavgift "gratis" på köpet och har
en kostnad på 325kr/månad, vilket jag tycker är riktigt skapligt.

Slutligen kan det vara bra att veta att kernel PPPoE inte är normalt på
debian, utan man måste kompilera om ppp med den optionen. Om kernel har modul
för det på debian vet jag inte, då jag har min egen kernel.

-- Karolina