Re: Installationsfrågor

> Det verkar som att många här helt har missat det fantastiska paketet
> ipmasq. Bara att installera paketet och köra - då har du automagiskt en
> maskeradgateway, där kortet med din default-gateway räknas som
> världen-utanför och övriga kort räknas som folk-som-behöver-NAT. Detta
> oavsett om du kör iptables, ipchains eller det där som jag inte rört sedan
> jag körde Slackware.

Jag har inte testat paketet, men gissar av namnet att den använder sig av MASQ
target i stället för SNAT. Det här är verkligen inte rekommenderat på
maskiner som har en statisk ip.. och jag har förstått att av er i Sverige har
sådana.

Citat från NAT HOWTO:
"There is a specialized case of Source NAT called masquerading: it should only
be used for dynamically-assigned IP addresses, such as standard dialups (for
static IP addresses, use SNAT above)"

/Kickus