Re: windows+debian

tisdagen den 12 juni 2001 17:18 skrev Claes Reuterwall:
> Är en van fönsteranvändare men tänkte försöka gå över till debian iaf
> på en maskin som jag har hemma.
> Nu till problemet.
> Hur får man in IP mm på denna maskin så att den kan ingå i domänen? Jag
> har en windows server som går som dns för tillfället. Jag testade med
> "linuxconf" men det bidde inge bra.

packetet ifupdown har troligen det du behöver. Troligen installerat redan.
Den har en inställningsfil /etc/network/interfaces där ip etc stäls in ...
nedan har du hur min ser ut. Det finns troligen andra sätt att ställa in
detta, själv gjorde jag det då jag installerade debian.

mvh
	Martin

# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian
installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
# automatically added when upgrading
auto eth0
iface eth0 inet static
	address 10.0.0.2