gpg(2) wat is er (allemaal) veranderd en waar begin ik?

Het antwoord is in ieder geval: ik doe iets verkeerd:

Het probleem is:

ik krijg de afgelopen dagen geen reactie van gpg zoals ik dat gewend
ben...

gpg --search-keys "een of andere naam" ... doet gewoon helemaal niets.

voorheen (gpg1?) gaf dat ogenblikkelijk antwoord.

zou de key server onbereikbaar zijn?

gpg --keyserver pool.sks-keyservers.net  --search-keys "zoals net"
evenmin

Als ik dit doe in de webinterface bij MIT krijg ik gewoon de key die ik
denk nodig te hebben.

Google helpt me er niet uit -- het is een zoekmachine, geen
antwoordmachine :-) want ik stel vast de verkeerde vraag ..

Ik zal niet weten wat er veranderd is met de overstap van gpg1 naar
gpg2? Ik heb (ook) als issues met s/mime berichten, het heeft wellicht
met elkaar te maken?

Mis ik een .conf ?
--
Stupidity got us into this mess -- why can't it get us out?