Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Op 07-06-12 13:40, Frank Voncken schreef:
> Ik ben eruit!
>
> Ik had in geheel verkeerde perspectief gedacht: ik dacht dat ik eerst op
> sda7 zelf handmatig een map /home/familie/data moest aanmaken en dan
> vanuit sdb een verbinding met die map aanleggen. Maar ik had anders
> moeten denken: eerst op sdb deze map aanmaken, en dan deze als het ware
> naar sda7 toe mounten. Zo komt de map daar terecht. Het is gewoon
> gemakkelijker dan ik dacht.

Precies. Je hangt een partitie ergens in de tree.

> Ik had de regel gewoon van Paul overgenomen, zie zijn vorige mail
> (uiteraard mét witruimte tussen partitie en mountpoint). Ik heb de regel
> nu aangepast.

"auto" blijkt inderdaad ook te kunnen als type filesysteem.

> Zoals eerder gezegd, is het gemakkelijker dan ik dacht. Het mounten ging
> goed.

Goed te horen.

> Daarna heb ik met commando mkdir twee mappen binnen home/familie/data
> aangemaakt

Die komen dan dus op sda7.

Je kunt voor de grap even "umount /dev/sda7" doen, en dan zul je zien
dat die map opeens weer leeg is. Met "mount -a" is hij weer gemount.

Met het commando "mount" kun je zien wat er allemaal gemount is, en waar.

> en de betreffende mappen op sdb weggehaald. Daarna heb ik
> symlink in Nautilus gebruikt om de twee aangemaakte mappen terug te
> zetten in de mappenstructuur van sdb (met ctrl-shift en linkertoets
> vanuit sda7 slepen naar /home/familie op sdb.

Helemaal snappen doe ik dit niet.

Als je graag wilt dat bijvoorbeeld /home/familie/muziek in
/home/familie/data/muziek komt (dus op de harddisk), dan kan dat
inderdaad met een symlink.

You'r welcome.

Groet,
Paul.