Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Ik ben eruit!
> O.k. Ik loop wel al meteen in het begin vast: hoe kan ik in sda7 een
> /home/familie/data aanmaken? Dat moet toch eerst aangemaakt worden in
> sda7 voordat ik in etc/fstab de regel kan toevoegen?

Ik had in geheel verkeerde perspectief gedacht: ik dacht dat ik eerst op sda7 zelf handmatig een map /home/familie/data moest aanmaken en dan vanuit sdb een verbinding met die map aanleggen. Maar ik had anders moeten denken: eerst op sdb deze map aanmaken, en dan deze als het ware naar sda7 toe mounten. Zo komt de map daar terecht. Het is gewoon gemakkelijker dan ik dacht.

> /dev/sda7/home/familie/data  auto   defaults       0       0

Je kunt dat gewoon toevoegen, maar je regel is niet correct

Ik had de regel gewoon van Paul overgenomen, zie zijn vorige mail (uiteraard mét witruimte tussen partitie en mountpoint). Ik heb de regel nu aangepast.

. Ten eerste
mist er een belangrijke witruimte (tussen partitie en mountpoint), en
ten tweede hoeft er geen "auto" in. "auto" is al default. Verder mist
het type filsysteem. Zoiets moet het worden:
/dev/sda7  /home/familie/data  ext4  defaults       0       0

Na het toevoegen kun je "mount -a" doen en dan is het gemount.

Zoals eerder gezegd, is het gemakkelijker dan ik dacht. Het mounten ging goed.

Daarna heb ik met commando mkdir twee mappen binnen home/familie/data aangemaakt en de betreffende mappen op sdb weggehaald. Daarna heb ik  symlink in Nautilus gebruikt om de twee aangemaakte mappen terug te zetten in de mappenstructuur van sdb (met ctrl-shift en linkertoets vanuit sda7 slepen naar /home/familie op sdb.
Tenslotte heb ik /home/familie/data op sda7 iets gedaan met de eigenaarskwestie via chown -R familie:familie /home/familie/data. Toen pas kon ik bestanden overhevelen naar deze map. Goed dat Paul erop wees in een van zijn vorige mails, anders was ik er niet snel uitgekomen...

Ik hoop dat je er hiermee uitkomt. Het is voor mij niet zo makkelijk in
te schatten hoeveel je al kunt.

Ik ben nog niet zo ervaren met commando's, fstab en met mounten. Interessant allemaal, weer wat van geleerd!

Ik mag nu dit topic als opgelost beschouwen. Bedankt allemaal voor het meedenken en vooral voor jullie geduld (vooral die van Paul!), dat heb ik zeer gewaardeerd!!

Hartelijke groeten,
Frank Voncken