Re: advies gevraagd: een ssd ipv één hdd in laptop met twee hdd's

Hallo Steven,

> Dit kan gemakkelijk door gebruik te maken van verschillende partities,
> zo kunnen / en /boot op de ssd staan, terwijl /home (ik vermoed dat al
> je foto's hierin staan?) op de hdd staat.

Ja, de foto's staan daar al op. Op de hdd staat dus al Ubuntu en
Vista. Hoe kan ik daar vanuit Debian installer (die dus op ssd
geïnstalleerd wordt) een /home aanmaken?  Waarom moet er een aparte
/boot partitie aangemaakt worden op ssd, gebeurt dat niet automatisch?
Hoef ik niet te kijken naar LVM tijdens de installatie? Er staat al
een Debian grub op hdd, kan ik na de installatie van Debian op ssd
deze verwijderen?

> Toch even verder:
> Afhankelijk van je kennis en ervaring kan je het iets verder zoeken, wat
> ik zelf heb gedaan een tijd geleden (vlak voor de release van Squeeze)
> is ook een SSD bijgestoken en het systeem opnieuw geinstalleerd.
> Zelf zou ik Wheezy installeren, (denk eraan dat Gnome2 vervangen werd
> door Gnome3, ik weet niet of je Gnome gebruikt of een andere DE, maar
> dan kom je alvast niet voor verrassingen te staan).

Ik wist al dat Wheezy Gnome 3 gebruikt. Gnome 3 in Ubuntu 12.04 bevalt
me wel goed, dus ik zit er niet onwelwillend tegenover om deze te
gebruiken.

> [...]
> 2) start een nieuwe install (ik gebruik de netinstall cd images)
> 3) bij het partitioneren stelde ik / en /boot in op de ssd, /home werd
> de bestaande partitie met de oude Debian (toen Lenny), zeker nakijken
> dat 'keep existing data' aanstaat zodat je die niet overschrijft.
> Bestandssysteem werd ook gewoon op EXT3 gehouden (of in jouw geval
> miesschien EXT4.. gewoon niet wijzigen)
> 4) ga verder met een normale install
>
> Na installatie zal je in /home wel nog alle oude data van je systeem
> hemmen staan, je kan je oude home directory terugzetten

In mijn geval wordt een corrupte hdd met /home verwijderd. Na de
installatie zal ik dus de nieuw aangemaakte /home partitie op de
andere, niet corrupte hdd aanvullen met back-up bestanden (via grsync
- ik ben er mee gewend -, ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat
precies kan doen, wellicht zal dat gemakkelijker gaan dan ik dacht,
wat wel vaker zo is bij Debian :-) ). Overigens gebruik ik standaard
ext4.

> Zelf koos is voor een clean install omdat mijn experimentjes wel wat
> rommel hadden achter gelaten. Deze methode gaf me een clean install, met
> mijn oude settings.

Herkenbaar...

Hartelijke groeten,
Frank Voncken