Re: testing -> sarge "opgradering"

lør, 11 06 2005 kl. 12:18 +0200, skrev Admir Trakic:

> Betyder det ved maskine opdates skla fremover alle crontab entries med apt-get
> ændres til aptitude !?

Nej. Brug af aptitude i stedet for apt-get er frivilligt. apt-get virker
som det altid har gjort. aptitude har en lidt anderledes måde at
håndtere upgrades, der kræver afinstallation af pakker, på hvilket gør
aptitude bedre egnet (i nogle's øjne) til at dist-upgrade med.

Jeg foretrækker personligt aptitude og har gjort det længe. Jeg synes
det er rart at programmet holder øje med, hvilke pakker der er manuelt
installeret og hvilke der er trukket ind som dependencies. Det betyder
nemlig at hvis jeg afinstallerer en applikation, så bliver de libraries
som den pakke depender på, også afinstalleret, forudsat at andet ikke
depender på dem. Det giver totalt set færre pakker installeret. Mindre
diskforbrug, mindre at lave backup af, færre ting som der kan være
sikkerhedshuller i...

Bortset fra at apt-get er en anelse hurtigere til at læse og gemme
status, så kan jeg ikke se nogen fordele ved apt-get ifht. aptitude
overhovedet.

/Jens