Re: Digital signatur, udlevering af offentlig nøgle.

On 23-03-2005 19:10, Peter Makholm wrote:

Hej Peter :-)

> Det nærmeste vi kommer en tavspligt alle har er nok visse bestemmelser
> i straffelovens kapitel 12 der handler om rigets sikkerhed. De fleste
> af disse regler er kun relevante i krigstid.

Omvendt er udgangspunktet vores grundlovssikrede ytringsfrihed. Mange
lov-websites beskæftiger sig med modsætningen mellem dette og (især
virksomheders) krav om tavshedspligt.

> Lov om behandling af personoplysninger kender ikke til noget begreb om
> personfølsomhed. Oplysninger kan være personhenførbare og der ud over
> skelner dansk lovgivning ikke om der er tale om hvorvidt given persons
> helbredsoplysninger eller om han har et abonnement på Anders And.
>
> Der er nogle særregler om kreditoplysningsbureauer, men primært at de
> har en udvidet oplysningspligt og en pligt til at sikre rigtigheden af
> deres oplysninger. Ikke noget speicielt grundlæggende.

Hmm - min mor ville for ca. 15 år siden lave noget folkemindeindsamling
som bl.a. bestod i at registrere kvinders ungpigenavn sammen med deres
nuværende bopæl. Det blev vurderet ulovligt, og jeg mener at argumentet
var at ungpigenavn hørte under mere personlige oplysninger og derfor
krævede ekstra tilsyn.

Jeg kan se af http://www.datatilsynet.dk/lovgivning/indhold.asp at juli
2000 er trådt en ny lov i kraft, og flere steder nævnes at nyere
lovgivning på området slækker beskyttelsen af persondata. Så måske min
viden ikke er er skrøne, men blot ikke længere er gyldige.

Hvis det har interesse med et historisk perspektiv er der her en
gennemgang på forståeligt dansk om CPR'registrets udvikling:
http://www.cpr.dk/publikationer/folkeregistrering1999/kap07.htm

 - Jonas

- --
* Jonas Smedegaard - idealist og Internet-arkitekt
* Tlf.: +45 40843136  Website: http://dr.jones.dk/

 - Enden er nær: http://www.shibumi.org/eoti.htm