Re: Ghilimele

On 24-05-2005, at 21h 24'46", Sorin B. wrote about "Re: Ghilimele"

> a traduce e una, a schimba modul de afisare al ghilimelelor e alta.
> in fapt, vine cineva si-mi explica si mie cine/de ce/cand a considerat
> ca ghilimelele romanesti sunt mai utile/frumoase decat cele englezesti?

Nici unele nici altele nu se folosesc, pentru simplu motiv ca nu sint
in ASCII si nici in iso-8859-1. Trebuie mers la UTF-8 ca sa fie
aratate.

Caracterul " nu reprezinta ghilimelele englezesti. Pentru cei care
cred ca da, intrebarea este: caracterul " reprezinta ghilimelele de
deschidere sau de inchidere?

In toate limbile pamintului ghilimelele (la fel ca parantezele
(rotunde, patrate, acolade) tin un text intre ele si evident au forme
diferite pentru deschidere si inchidere. Ba mai mult, fata de centrul
textului sint simetrice, au fie plan de simetrie fie centru de
simetrie, fie ambele.

Toate parantezele au si centru si plan de simetrie. Ghilimelele
englezesti (simple si duble) au numai plan de simetrie. Si asta pentru
ca sint ambele sus. Ghilimelele franceze au si centru si plan de
simetrie. Ghilimelele germane (simple si duble) au numai centru de
simetrie.

Ghilimelele romanesti sint ca cele germane duble. Dar din niste motive
ciudate ghilimelele de inchidere s-au inlocuit cu cele englezesti.
Confuzia consta in faptul ca ghilimelele de deschidere englezesti sint
la fel cu cele de inchidere germane. Si numele caracterelor in
tabelele de caractere incep cu "left", asa ca nu se poate sa le puna
lumea la dreapta...

Acum ghilimelele romanesti nu mai au nici o simetrie. Ele nu tin nimic
intre ele...

Pe scurt:

- ghilimele duble engleze: U+201C si U+201D
- ghilimele duble germane: U+201E si U+201C
- ghilimele franceze: U+00AB si U+00BB
- ghilimele romanesti: U+201E si U+201C, precum si U+00AB si U+00BB
- dar in loc de U+201C standardul iso-8859-16 si Academia Romana a pus U+201D

" este ghilimea la fel ca si cum a este ă şi â.

Mugurel

P.S. A nu se confunda ghilimeaua cu functia lui " de a time un sir de
caractere in programare.